+ + + T R A D I T I O + + + Katolické fórum pro katolíky, ochránce nenarozeného života a všechny, pro které je Salus animarum opravdu suprema lex. |
| | Trest smrti | |
|
+3Michal Kretschmer JL Stoofi 7 posters | |
Jste absolutně proti trestu smrti? | Ano | | 20% | [ 9 ] | Ne | | 80% | [ 35 ] |
| Celkem hlasů : 44 | | |
| Autor | Zpráva |
---|
Stoofi Sodalitium pianum
Počet příspěvků : 540 Věk : 46 Bydliště : Praha Na +T+ od : 05. 03. 08
| Předmět: Trest smrti 31.10.08 17:17 | |
| - Michal Kretschmer napsal:
- Georgeus Ioannes Baptista napsal:
- Tentokrát se naši biskupové předvedli jako biskupové: http://oslik.files.wordpress.com/2008/10/pastyrsky_list_ceskych_a_moravskych_biskupu_k_bioetickym_tematum_2008-x.pdf
Ten list obsahuje skoro vše správného. Ale je tam vada v tom, že se tam praví: "Lidský život je posvátný Boží dar. ... Kdo chce žít, musí přát život i druhému. Jedinou výjimkou může být oprávněná sebeobrana. Jen kdo brání svůj život, není vinen vraždou, i když je donucen zasadit útočníkovi smrtelnou ránu." Tím je de facto odmítnuta oprávněnost trestu smrti za určitých podmínek, což odporuje tradiční katolické nauce.
Dále tento list byl myslím čten v kostelích až po senátních volbách, což je škoda - měl být čten před nimi s tím, že nelze volit ty, kdo podporují potraty atd. Trest smrti je take urcitou formou sebeobrany, a to nejen jednotlivce ci skupiny lidi, ale cele spolecnosti. Vyse uvedena citace je dle meho nazoru naopak nechtene obhajobou trestu smrti. Neni-li totiz trest smrti take nejakou formou sebeobrany, cim je tedy potom a jak bychom ho mohli hajit? | |
| | | JL Trady
Počet příspěvků : 1863 Na +T+ od : 06. 06. 08
| Předmět: Re: Trest smrti 31.10.08 17:27 | |
| No co já pochopil když mě tady za to vynadali, tak trest smrti není ochrana před zločincem, ale proto, aby se dotyčnému zabránilo více hřešit, aby se nedostal do pekla, nebo něco v tom smyslu. Chtěl jsem na toto téma už dávno založit topic, ale nějak jsem nevěděl jak to vhodně podat. Takže jak to tedy přesně je? Jak začne někdo odpovídat, udělám z toho samostatný topic, tak abyste to tady pak nehledali zybtečně a koukli se na změny tady https://crux.forumczech.com/search.forum?search_id=newposts | |
| | | Michal Kretschmer Admin
Počet příspěvků : 3365 Věk : 80 Bydliště : Praha Na +T+ od : 06. 12. 06
| Předmět: Re: Trest smrti 31.10.08 20:48 | |
| - JL napsal:
- No co já pochopil když mě tady za to vynadali, tak trest smrti není ochrana před zločincem, ale proto, aby se dotyčnému zabránilo více hřešit, aby se nedostal do pekla, nebo něco v tom smyslu. Chtěl jsem na toto téma už dávno založit topic, ale nějak jsem nevěděl jak to vhodně podat. Takže jak to tedy přesně je?
Jak začne někdo odpovídat, udělám z toho samostatný topic, tak abyste to tady pak nehledali zybtečně a koukli se na změny tady https://crux.forumczech.com/search.forum?search_id=newposts Trest smrti je záležitost spravedlnosti vyžadující odpovídající trest za hřích. Je také ochranou společnosti před hříšníkem a škodou, kterou by ji mohl způsobit. Sv. Tomáš Aq. v STh II-II q. 64 a. 2 co. : "Musí se říci, že, jak bylo řečeno, je dovoleno zabíti pouhé živočichy, pokud jsou přirozeně zařízeni k užívání člověka, jako nedokonalé je zařízeno k dokonalému. Každá však část je zařízena k celku jako nedokonalé k dokonalému. A proto vidíme, že když ke zdraví celého těla prospívá odnětí některého údu, třebas když je zahnívající a poškozující jiné, chvalitebně a prospěšně je odňat. Kterákoliv soukromá osoba je však vůči celé společnosti jako část k celku. A proto, je-li nějaký člověk nebezpečný společnosti a kazí ji nějakým hříchem, chvalitebně a prospěšně je zabit, aby se zachovalo společné dobro. Málo kvasu totiž nakvasí celé těsto, jak se praví I. Kor. 5." Trest smrti má dále funkci odstrašující a vynesení takového rozsudku snad lépe hříšníka disponuje k pokání než dlouholeté věznění. Každopádně z dovolenosti trestu smrti ještě neplyne, že je vždy vhodné, aby byl zahrnut do trestního zákoníka. | |
| | | Stoofi Sodalitium pianum
Počet příspěvků : 540 Věk : 46 Bydliště : Praha Na +T+ od : 05. 03. 08
| Předmět: Re: Trest smrti 31.10.08 23:54 | |
| - Michal Kretschmer napsal:
- JL napsal:
- No co já pochopil když mě tady za to vynadali, tak trest smrti není ochrana před zločincem, ale proto, aby se dotyčnému zabránilo více hřešit, aby se nedostal do pekla, nebo něco v tom smyslu. Chtěl jsem na toto téma už dávno založit topic, ale nějak jsem nevěděl jak to vhodně podat. Takže jak to tedy přesně je?
Jak začne někdo odpovídat, udělám z toho samostatný topic, tak abyste to tady pak nehledali zybtečně a koukli se na změny tady https://crux.forumczech.com/search.forum?search_id=newposts Trest smrti je záležitost spravedlnosti vyžadující odpovídající trest za hřích. Je také ochranou společnosti před hříšníkem a škodou, kterou by ji mohl způsobit.
Sv. Tomáš Aq. v STh II-II q. 64 a. 2 co. : "Musí se říci, že, jak bylo řečeno, je dovoleno zabíti pouhé živočichy, pokud jsou přirozeně zařízeni k užívání člověka, jako nedokonalé je zařízeno k dokonalému. Každá však část je zařízena k celku jako nedokonalé k dokonalému. A proto vidíme, že když ke zdraví celého těla prospívá odnětí některého údu, třebas když je zahnívající a poškozující jiné, chvalitebně a prospěšně je odňat. Kterákoliv soukromá osoba je však vůči celé společnosti jako část k celku. A proto, je-li nějaký člověk nebezpečný společnosti a kazí ji nějakým hříchem, chvalitebně a prospěšně je zabit, aby se zachovalo společné dobro. Málo kvasu totiž nakvasí celé těsto, jak se praví I. Kor. 5."
Trest smrti má dále funkci odstrašující a vynesení takového rozsudku snad lépe hříšníka disponuje k pokání než dlouholeté věznění. Každopádně z dovolenosti trestu smrti ještě neplyne, že je vždy vhodné, aby byl zahrnut do trestního zákoníka. Nelze než souhlasit. Nesnažil jsem se definovat trest smrti jako takový, ale že trest smrti je také určitou formou sebeobrany. Sebeobrana společnosti=odnětí nezhojitelného údu společnosti. V temto smyslu jsem vykládal sdělení našich biskupů věřícím ve vztahu k životu bližního, ale uznávám, že se tam píše "Jen kdo brání svůj život, není vinen vraždou, i když je donucen zasadit útočníkovi smrtelnou ránu." Toto tvrzení implikuje, že je rozdíl v užití prostředků k obraně svého života a obraně života druhých, což je omyl. Vykládám-li toto tvrzení katolicky, nebo jen pomocí zdravého rozumu a vztahuji obranu nejen egoisticky na sebe ale i na druhé, pak trest smrti problém není. | |
| | | Michal Kretschmer Admin
Počet příspěvků : 3365 Věk : 80 Bydliště : Praha Na +T+ od : 06. 12. 06
| Předmět: Re: Trest smrti 01.11.08 17:47 | |
| - Stoofi napsal:
Nelze než souhlasit. Nesnažil jsem se definovat trest smrti jako takový, ale že trest smrti je také určitou formou sebeobrany. Sebeobrana společnosti=odnětí nezhojitelného údu společnosti. V temto smyslu jsem vykládal sdělení našich biskupů věřícím ve vztahu k životu bližního, ale uznávám, že se tam píše "Jen kdo brání svůj život, není vinen vraždou, i když je donucen zasadit útočníkovi smrtelnou ránu." Toto tvrzení implikuje, že je rozdíl v užití prostředků k obraně svého života a obraně života druhých, což je omyl. Vykládám-li toto tvrzení katolicky, nebo jen pomocí zdravého rozumu a vztahuji obranu nejen egoisticky na sebe ale i na druhé, pak trest smrti problém není. Ano, používáte ale slovo "sebeobrana" ovšem v neobvykle širokém smyslu. Např. v minulosti bylo někde možné uložit a vykonat trest smrti za veřejné rouhání, protože rouhání, kterému není učiněna přítrž, rozvrací křesťanskou společnost. Sebeobranou se však obvykle myslí obrana silou proti nějakému fyzickému násilí. | |
| | | JL Trady
Počet příspěvků : 1863 Na +T+ od : 06. 06. 08
| Předmět: Re: Trest smrti 01.11.08 18:51 | |
| To je samozřejmé, ale mě jde o vysvětlení dvou myšlenek:
* zabránění šíření závadných genů pro blaho společnosti. což mi bylo vysvětleno že je eugenika, což dodnes pořádně nechápu co to je
* zabránění, aby se nenapravitelný těžký hříšník nedostal do pekla, což se dřív dělo kupř. upálením, dnes nijak.
Děkuji | |
| | | Anonymní Anonymní
| Předmět: Re: Trest smrti 02.11.08 9:17 | |
| Ještě záleží na tom jaká společnost uvádí tento trest do života. Podle mě to není trest ,ale vysvobození. Takový komunistický gulag to je trest. |
| | | Anonymní Anonymní
| Předmět: Re: Trest smrti 02.11.08 9:55 | |
| Osobně mi připadá trest smrti jako argument pro potratáře a euthanáře. Zabití nepřítele ve spravedlivé válce je něco jiného, protože taková válka je svatá; svatější snad, než lidský život. Osobní obrana proti nebezpečnému útočníkovi je pouhou kvantitativní variantou spravedlivé války. I pokud „civilní“ trest smrti není v rozporu s učením Církve, jistě je ponechání viníka naživu s tímto učením v dokonalejší harmonii. Určitou ospravedlňující výjimku bych snad viděl v případech, kdy je smrt těla podmínkou Života duše. I zde však je, myslím, lépe spolehnout na Boží milost, neboť Deus semper maior est. |
| | | Mr.Difficult Svůdce maličkých
Počet příspěvků : 4135 Bydliště : Země Koruny svatováclavské Na +T+ od : 01. 12. 06
| Předmět: Re: Trest smrti 02.11.08 11:24 | |
| POVINNOSTÍ STÁTNÍKA JE DERATIZOVAT. | |
| | | Anonymní Anonymní
| Předmět: Re: Trest smrti 02.11.08 12:24 | |
| - ospilos napsal:
- Osobně mi připadá trest smrti jako argument pro potratáře a euthanáře. Zabití nepřítele ve spravedlivé válce je něco jiného, protože taková válka je svatá; svatější snad, než lidský život. Osobní obrana proti nebezpečnému útočníkovi je pouhou kvantitativní variantou spravedlivé války. I pokud „civilní“ trest smrti není v rozporu s učením Církve, jistě je ponechání viníka naživu s tímto učením v dokonalejší harmonii. Určitou ospravedlňující výjimku bych snad viděl v případech, kdy je smrt těla podmínkou Života duše. I zde však je, myslím, lépe spolehnout na Boží milost, neboť Deus semper maior est.
Ano , zde souhlasím. Osobně jsem proti trestu smrti, zejména proti jeho dnešnímu, modernímu pojetí. Dnes je totiž chápán lidma často jako msta : " oko za oko. " S tím se setkávám v nevěřícím okolí, které tento trest vnímá jako jednoduchou rovnici, jako mstu. Vrah ale přestupuje přikázání "nezabiješ" a osobně nechci, abych byla součástí společnosti, která zabíjí také. Navíc, co když "díky" dlouholetému pobytu ve vězení bude moct vrah pocítit lítost, obrátit se, prostě napravit se ? Prožít třebas to, co by před trestem smrti již nestihl. ? I kdyby bylo podobných případů málo.....i kdyby jeden..... Bohatě stačí genocida nenarozených a úvahy o zabíjení nemocných, pro obnovení trestu smrti v naší zemi nejsem. Díky však za ostatní zamyšlení a argumentace, ráda si pročtu i jiné názory. |
| | | Fr. Albert T.O.P. Gründer
Počet příspěvků : 10044 Na +T+ od : 29. 11. 06
| Předmět: Re: Trest smrti 02.11.08 12:34 | |
| Přikázání původně ovšem zní "nezavraždíš". Což je podstatný rozdíl. Společnost má právo na sebeobranu před živly, které ji ohrožují. Samozřejmě trest smrti musí být vykonáván ve společnosti, která vyznává katolickou morálku, řídí se katolickou naukou. Jinak se zvrhne v justiční vraždy a jiné hrůzy. Takže z mé strany trest smrti rozodně ano, ale ne nyní, ne v této společnosti, této době. | |
| | | Fr. Albert T.O.P. Gründer
Počet příspěvků : 10044 Na +T+ od : 29. 11. 06
| Předmět: Re: Trest smrti 02.11.08 12:36 | |
| Jinak to obrácení vraha a jiného odsouzence(protože bych popravoval i heretiky, ty, kdo znásilňují ženy, sadistické šílence, pedofily praktikující své odpornosti a další). Asi je nutné zopakovat to, co tu několikráte psal OK - Jak kdo žije, tak také zemře. Dismas je spíše jen světlá vyjímka. | |
| | | Stoofi Sodalitium pianum
Počet příspěvků : 540 Věk : 46 Bydliště : Praha Na +T+ od : 05. 03. 08
| Předmět: Re: Trest smrti 02.11.08 13:28 | |
| - Michal Kretschmer napsal:
- Stoofi napsal:
Nelze než souhlasit. Nesnažil jsem se definovat trest smrti jako takový, ale že trest smrti je také určitou formou sebeobrany. Sebeobrana společnosti=odnětí nezhojitelného údu společnosti. V temto smyslu jsem vykládal sdělení našich biskupů věřícím ve vztahu k životu bližního, ale uznávám, že se tam píše "Jen kdo brání svůj život, není vinen vraždou, i když je donucen zasadit útočníkovi smrtelnou ránu." Toto tvrzení implikuje, že je rozdíl v užití prostředků k obraně svého života a obraně života druhých, což je omyl. Vykládám-li toto tvrzení katolicky, nebo jen pomocí zdravého rozumu a vztahuji obranu nejen egoisticky na sebe ale i na druhé, pak trest smrti problém není. Ano, používáte ale slovo "sebeobrana" ovšem v neobvykle širokém smyslu. Např. v minulosti bylo někde možné uložit a vykonat trest smrti za veřejné rouhání, protože rouhání, kterému není učiněna přítrž, rozvrací křesťanskou společnost. Sebeobranou se však obvykle myslí obrana silou proti nějakému fyzickému násilí. Ano slovo "sebeobrana" chápu v mnohem širším měřítku než jen jako "obrana silou proti nějakému fyzickému násilí" a nemyslím si že se jedná o neobvykle široké chápání tohoto pojmu. Tento argument používá též Dr.Antonín Podlaha ve Výkladu katechismu. | |
| | | Anonymní Anonymní
| Předmět: Re: Trest smrti 02.11.08 13:36 | |
| - Iacobus Augustinus napsal:
- Přikázání původně ovšem zní "nezavraždíš". Což je podstatný rozdíl.
Společnost má právo na sebeobranu před živly, které ji ohrožují. Samozřejmě trest smrti musí být vykonáván ve společnosti, která vyznává katolickou morálku, řídí se katolickou naukou. Jinak se zvrhne v justiční vraždy a jiné hrůzy. Takže z mé strany trest smrti rozodně ano, ale ne nyní, ne v této společnosti, této době. Děkuji za tuto, dlé mého značně důležitou připomínku pro rozlišování. |
| | | Stoofi Sodalitium pianum
Počet příspěvků : 540 Věk : 46 Bydliště : Praha Na +T+ od : 05. 03. 08
| Předmět: Re: Trest smrti 02.11.08 14:04 | |
| - Magdalena napsal:
- ospilos napsal:
- Osobně mi připadá trest smrti jako argument pro potratáře a euthanáře. Zabití nepřítele ve spravedlivé válce je něco jiného, protože taková válka je svatá; svatější snad, než lidský život. Osobní obrana proti nebezpečnému útočníkovi je pouhou kvantitativní variantou spravedlivé války. I pokud „civilní“ trest smrti není v rozporu s učením Církve, jistě je ponechání viníka naživu s tímto učením v dokonalejší harmonii. Určitou ospravedlňující výjimku bych snad viděl v případech, kdy je smrt těla podmínkou Života duše. I zde však je, myslím, lépe spolehnout na Boží milost, neboť Deus semper maior est.
Ano , zde souhlasím. Osobně jsem proti trestu smrti, zejména proti jeho dnešnímu, modernímu pojetí. Dnes je totiž chápán lidma často jako msta : " oko za oko. " S tím se setkávám v nevěřícím okolí, které tento trest vnímá jako jednoduchou rovnici, jako mstu.
Vrah ale přestupuje přikázání "nezabiješ" a osobně nechci, abych byla součástí společnosti, která zabíjí také.
Navíc, co když "díky" dlouholetému pobytu ve vězení bude moct vrah pocítit lítost, obrátit se, prostě napravit se ? Prožít třebas to, co by před trestem smrti již nestihl. ? I kdyby bylo podobných případů málo.....i kdyby jeden.....
Bohatě stačí genocida nenarozených a úvahy o zabíjení nemocných, pro obnovení trestu smrti v naší zemi nejsem.
Díky však za ostatní zamyšlení a argumentace, ráda si pročtu i jiné názory. Osobně jsem pro trest smrti, ale nemyslím si že stav naší justice a především Církve by dovoloval jeho zavedení. Svůj názor na trest smrti opírám o stanovisko Církve viz citace níže: Dr.Antonín Podlaha, Výklad katechismu, strana 435, od.424, "Dovoleno jest člověka usmrtiti 1. každému v nutné sebeobraně, 2. vojínu v boji, 3. vrchnosti na potrestání zločincův. Že vrchnostť moc má zločince smrtí trestati, lze písmem sv. a na základě zjevení Božího i rozumem dokázati. 1. Dle slov ap. Pavla náleží světské vrchnosti, poněvadž služebnicí Boží jest, právo hrdelné. "Mocnosť zajisté jest Božím služebníkem, budeš-li činiti zlé, boj se, nebo ne nadarmo nosí meč." (Řím. 13,4) 2. čásť jest pro celek, protoje-li tak zkažena, že v nebezpečenství uvádí celek, právem může býti odstraněna. Jako nakažený úd odňat bývá, aby se tělo zachovalo, podobně i zločinec může býti usmrcen, je-li škodliv společnosti. - Popravou zločince, jenž právní pořádek drze ruší, společnost vykonává NUTNOU SEBEOBRANU. - Nespravedlivým trest smrti zván býti nemůže; máť vrchnosť právo ukládati tresty přiměřené zločincům, avšak jsou zločiny, jímž úměrna jest toliko pokuta smrti. - Tvrzení, že trest hrdla čelí proti lidskosti, zahrnuje v sobě nedostatek lidskosti vůči pokojným občanům. Zločince života zbaviti je oprávněn jen ten, jemuž péče o blaho veřejné jest svěřena. Na smrť viníkovu nazíráme jako na skutek, jímž se uražené spravedlnosti Boží dosti činí. Byvši kajícně přetrpěna mírní neb i ruší Božské tresty. Dlouhý žalář, jak zkušenosť učí, nenapravuje; naproti tomu odsouzenec před popravou obyčejně činí pokání. Mimo to trestem smrti blaho společnosti se zabezpečuje, dává se odstrašující příklad a zločiny vydatně se potírají." | |
| | | JL Trady
Počet příspěvků : 1863 Na +T+ od : 06. 06. 08
| Předmět: Re: Trest smrti 02.11.08 15:27 | |
| Děkuji za vysvětlení, mám na toto stejný názor. Jeětě by mne zajímalo, jaké je katolické zdůvodnění následků, pokud se takto činit nebude? Jde totiž o ten můj první bod, za který mi bylo onehdy vynadáno a který mi připadá logickým důsledkem netrestu smrti.
Pokud to tedy chápu správně, ten můj druhý bod se týká jen odsouzení k trestu smrti Svatou Inkvizicí, nebo i světským soudem? | |
| | | Anonymní Anonymní
| Předmět: Re: Trest smrti 02.11.08 15:38 | |
| - Iacobus Augustinus napsal:
- Přikázání původně ovšem zní "nezavraždíš". Což je podstatný rozdíl.
Společnost má právo na sebeobranu před živly, které ji ohrožují. Samozřejmě trest smrti musí být vykonáván ve společnosti, která vyznává katolickou morálku, řídí se katolickou naukou. Jinak se zvrhne v justiční vraždy a jiné hrůzy. Takže z mé strany trest smrti rozodně ano, ale ne nyní, ne v této společnosti, této době. Pak jsme zajedno, neboť katolicismus je ideál, kterému se může společnost více či méně blížit, ale kterého dosáhne až na konci časů: Až tehdy bude roslišeno mezi koukolem a pšenicí, a koukol bude uvržen do ohně a spálen na prach. Pak již ale nebude zapotřebí jakýchkoliv trestů, než oněch očistcových. |
| | | Fr. Albert T.O.P. Gründer
Počet příspěvků : 10044 Na +T+ od : 29. 11. 06
| Předmět: Re: Trest smrti 02.11.08 15:42 | |
| Nemyslím si, že bychom byli zajedno. Ale zapřádat nějakou širší diskusi nechci. | |
| | | Anonymní Anonymní
| Předmět: Re: Trest smrti 02.11.08 15:50 | |
| To já taky ne; v diskusích vždycky prohraju. Valím raději na mšu. |
| | | Anonymní Anonymní
| Předmět: Re: Trest smrti 02.11.08 16:55 | |
| Myslím si, že katolický stát by mohl (měl) trestem smrti disponovat. (Panuje o tom mezi katolickými autoritami poměrně jasná shoda, pokud je mi známo.) Ale trest smrti v rukou našeho atheistického státu by mě děsil. Kdo by chtěl být popraven třeba za homofobii nebo rasismus? |
| | | Inger Katarsky heretik BANán
Počet příspěvků : 1816 Bydliště : SIILINJÄRVI. Finland Na +T+ od : 16. 10. 08
| Předmět: Re: Trest smrti 02.11.08 18:47 | |
| Souhlasim s trestem smrti. Trest smrti je trest za hrich. Odvolavali jste se zde na Tomase Akvinskeho, ale jiz sv.Augustin kazal. - ukazat hrisnikovi a to i nasilim spravnou cestu, i kdyz ji nechce kracet, nebot je to ukonem krestanske lasky. Heretici jsou zbloudile ovce, ktere musi pastyri v pripade nutnosti i holi a obuskem vratit ke stadu. Pouziti muceni je legitimni, nebot poskozuje jen hresici telo a nikoli dusi. V dusledku toho je lepe heretika odsoudit k smrti- nez utuzit v herezich. Heretici usmrcuji dusi cloveka, zatimco stat podroboval muceni jen jejich tela. Oni zpusobuji smrt vecnou, ale stezuji si kdyz je urady predavaji smrti docasne.
-vyhrozovani trestem stavelo heretika durazne pred rozhodnuti bud setrvat ve svem bludu- a tak vzit v potaz telesne utrpeni vcetne ztraty zivota, ci se stat chytrejsim a navratit se do luna Cirkve Svate.
A sv. Augustin mel pravdu. | |
| | | Anonymní Anonymní
| Předmět: Re: Trest smrti 03.11.08 10:01 | |
| Osobně jsem pro trest smrti, všichni obhajovači práv vrahů totiž zapomínají na žal pozůstalých po obětech.., navíc je tento trest humánní vůči společnosti, neboť zapovídá individuální formy odplaty a tyto přenáší na neosobní státní zřízení..
Anton. |
| | | Anonymní Anonymní
| Předmět: Re: Trest smrti 03.11.08 10:50 | |
| - Anton napsal:
- Osobně jsem pro trest smrti, všichni obhajovači práv vrahů totiž zapomínají na žal pozůstalých po obětech.., navíc je tento trest humánní vůči společnosti, neboť zapovídá individuální formy odplaty a tyto přenáší na neosobní státní zřízení..
Anton.
Je právo a Právo |
| | | Mr.Difficult Svůdce maličkých
Počet příspěvků : 4135 Bydliště : Země Koruny svatováclavské Na +T+ od : 01. 12. 06
| Předmět: Re: Trest smrti 03.11.08 12:23 | |
| Trest smrti je skutečně institucializovaná msta. Dív se to dělalo veřejně, v neděli po mši sv. a byla tak tím veřejně jaksi celebrována spravedlivost.
Archaická forma výkonu byla taková, že v kmenových splečnostech Předního Orientu byla povnnost toho kdo byl krevní mstitel vykonat trest: oko za oko v Gn je příkaz nikoliv dovolení.
Hospodin jak nám jej představují písma je nejen milosrdný, ale také žárlivý a mstivý, hrozný a spravedlivý (k Makabejským knihám předkládá Církev v matutinu pěkné responzorium, kde je vzýván jako Terribilis, fortis, iustus et misericors.
Tomáš Aq. zdůvodňuje tento trest právě motivací k pokání, které nelze odkládat, protože ráno přijde kat a to jménem toho, který říká: Denně chci zjistra hubit všechny bezbožníky země, abych vyhladil památku na ně (ž 100). Je tedy Hospoď nejen velký slitovník, ale také velký deratizátor. Kristus Král ovšem chce, aby světskou moc vykonávali lidé a tam, kde společnost nederatizuje, zahyne, protože země je poskvrněna zločiny a nakonec přijde trest z nebes.
Naposledy upravil OK dne 03.11.08 12:25, celkově upraveno 1 krát | |
| | | Mr.Difficult Svůdce maličkých
Počet příspěvků : 4135 Bydliště : Země Koruny svatováclavské Na +T+ od : 01. 12. 06
| Předmět: Re: Trest smrti 03.11.08 12:24 | |
| Ještě bych připomněl poněkud zavádějící anketu, neboť absolutní principielní odmítání trestu smrti je proti Zjevení - mj albingenští museli při pokání odpřísánou, že stát má právo zločince nechat zabít. | |
| | | Sponsored content
| Předmět: Re: Trest smrti | |
| |
| | | | Trest smrti | |
|
| Povolení tohoto fóra: | Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
| |
| |
| |
|