+ + + T R A D I T I O + + +
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

+ + + T R A D I T I O + + +

Katolické fórum pro katolíky, ochránce nenarozeného života a všechny, pro které je Salus animarum opravdu suprema lex.
 
PříjemPříjem  PortálPortál  Latest imagesLatest images  RegistraceRegistrace  Přihlášení  
Similar topics

     

     Komentář Eleison 209

    Goto down 
    AutorZpráva
    Michal Kretschmer
    Admin
    Admin
    Michal Kretschmer


    Male Počet příspěvků : 3365
    Věk : 80
    Bydliště : Praha
    Na +T+ od : 06. 12. 06

    Komentář Eleison 209 Empty
    PříspěvekPředmět: Komentář Eleison 209   Komentář Eleison 209 Icon_minitime16.07.11 8:31

    Komentář Eleison CCIX (16. července, 2011): Benediktovo myšlení II.

    Rozdělíme-li studii biskupa Tissiera o myšlení Benedikta XVI. na čtyři části, představuje druhá jeho filosofické a teologické kořeny. Tím, že biskup analyzuje nejprve filosofii, řídí se vynikající encyklikou Pia X. "Pascendi". Je-li láhev na víno špinavá zevnitř, i zkazí se i nejlepší víno, když se do ní nalije. Odtrhuje-li se lidská mysl od skutečnosti, jak to činí moderní filosofie, pak i přes ni přefiltrovaná katolická víra bude zmatená, protože se už nebude řídit skutečností. Zde je Benediktův problém.

    Stejně jako před ním Pius X. přisuzuje biskup hlavní zodpovědnost za tuto katastrofu moderního smýšlení německému osvícenskému filosofovi Immanuelu Kantovi (1724-1804), který dokončil systém anti-myšlení, který nyní všude převažuje a který vylučuje Boha z racionálního diskursu. Protože pokud -- jak tvrdil Kant -- nemůže myšlení o předmětu poznat nic vyjma toho, co se jeví smyslům, pak má myšlení svobodu si rekonstruovat skutečnost za smyslovými jevy jakkoliv by chtěl, objektivní skutečnost je zavržena jako nepoznatelná a svrchovaně vládne subjekt. Pokud subjekt potřebuje Boha a předpokládá jeho existenci, dobře tak. Jinak má Bůh takříkajíc smůlu.

    Biskup Tissier představuje pět moderních filosofů, kteří se všichni potýkali s následky Kantova subjektivního bláznovství, které klade myšlenku nad skutečnost a subjekt nad objekt. Dva z nich pro myšlení tohoto Papeže nejdůležitější asi jsou Heidegger (1889-1976), otec existencialismu, a Buber (1878-1965), vedoucí představitel personalismu. Jsou-li esence (bytnosti) nepoznatelné (Kant), pak zbývá jen existence (jsoucnost). To nejdůležitější, co existuje, je osoba, která je pro Bubera tvořená intersubjektivitou neboli vztahem "já-ty" mezi subjektivními osobami, který pro Bubera otevírá cestu k Bohu. Proto bude znalost objektivního Boha záviset na subjektivním zapojení lidské osoby. Jaké nejisté základy onoho poznání!

    Ale zapojení lidského subjektu bude klíčem k Benediktovu teologickému myšlení, ovlivněnému zejména, jak píše biskup, proslulou tübingenskou školou. Tato škola, založena J. S. von Dreyem (1777-1853), zastávala názor, že historie je pohybována duchem doby ve stálém pohybu a že tímto duchem je Duch Kristův. Proto Boží zjevení není už pokladem Víry, který se uzavřel smrtí posledního Apoštola a který se jen postupem času stává explicitnějším. Namísto toho má stále se vyvíjející obsah, ke kterému přispívá přijímající subjekt. Takže Církev každé doby hraje ve zjevení aktivní a ne jen pasivní roli a dává minulé tradici současný význam. Začíná to znít povědomě? Jako Diltheyho hermeneutika? Viz EC 208.

    Pro Benedikta není Bůh pouhým vzdáleným objektem, nejen objektivním, ale osobním "Já", které komunikuje s každým lidským "ty". Písmo a Tradice objektivně vycházejí z božského "já", ale na druhou stranu musí živé a pohyblivé "ty" stále novým způsobem číst ono Písmo a protože Písmo je základem Tradice, Tradice se musí také stát dynamickou zapojením subjektu, a ne jen statickou jako "fixní" tradice arcibiskupa Lefebvra. Podobně i teologie se musí subjektivizovat, víra musí být osobním "zakoušením" Boha, a dokonce i Magisterium musí přestat být pouze statické.

    "Kletý člověk, který spoléhá na člověka", říká Jeremiáš (XVII, 5).

    Kyrie eleison.


    Návrat nahoru Goto down
     
    Komentář Eleison 209
    Návrat nahoru 
    Strana 1 z 1
     Similar topics
    -

    Povolení tohoto fóra:Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
    + + + T R A D I T I O + + +  :: Církev ve světě :: Dinoscopus-
    Přejdi na: