+ + + T R A D I T I O + + +
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

+ + + T R A D I T I O + + +

Katolick frum pro katolky, ochr疣ce nenarozen馼o 枴vota a v啼chny, pro kter je Salus animarum opravdu suprema lex.
 
PjemPjem  Port疝Port疝  Latest imagesLatest images  RegistraceRegistrace  Pihl癩en  

 

 JAKノ BYLY VE SKUTEネNOSTI Kリヘ三Vノ VンPRAVY?

Goto down 
2 posters
AutorZpr疱a
Fr. Albert T.O.P.
Grnder
Grnder
Fr. Albert T.O.P.


Male Po鐺t pspvk : 10044
Na +T+ od : 29. 11. 06

JAKノ BYLY VE SKUTEネNOSTI Kリヘ三Vノ VンPRAVY? Empty
PspvekPedmt: JAKノ BYLY VE SKUTEネNOSTI Kリヘ三Vノ VンPRAVY?   JAKノ BYLY VE SKUTEネNOSTI Kリヘ三Vノ VンPRAVY? Icon_minitime07.05.07 20:33

JAKノ BYLY VE SKUTEネNOSTI Kリヘ三Vノ VンPRAVY? Crusader



JAKノ BYLY VE SKUTEネNOSTI Kリヘ三Vノ VンPRAVY?

Profesor Thomas Madden, historik z University v St. Louis v USA a autor knihy A Concise History of the Crusades (Stru鈩 djiny k柞vch vprav), poskytl agentue ZENIT rozhovor, v jeho prvn 鞦sti uv疆 na pravou mru roz夬en mty o k柞vch vprav當h a ki榱cch.

Z: Jak fale嗜 pedstavy o k柞vch vprav當h a ki榱cch jsou b柤?

M: Uvedu pt asi nejroz夬enj夬ch mt a dvody, pro jsou myln.

1. mtus: K柞v vpravy byly nevyprovokovan agresivn v疝ky proti isl疥sk駑u svtu.

To je tak nespr疱n, jak jen to m枡 bt. Od Mohamedovch dob se muslimov sna枴li dobt kes拌nsk svt. A tak v tom smru dok痙ali pkn kus pr當e. Po nkolika staletch vboj dobyly muslimsk arm疆y celou severn Afriku, Stedn Vchod i Malou Asii a je嗾 pev癰nou 鞦st 角anlska.

Jinmi slovy: do konce 11. stolet se muslimsk sly zmocnily dvou tetin kes拌nsk馼o svta. Palestiny, vlasti Je橲啼 Krista; Egypta, kol饕ky kes拌nsk馼o mni嘖tv; Mal Asie, kde svat Pavel zakl疆al prvn kes拌nsk obce - to nebyla periferie kes拌nsk馼o svta, to bylo jeho j疆ro.

A rst muslimsk馼o imp駻ia tm je嗾 nebyl u konce. Roz喨ovalo se ve smru na z疳ad od Caihradu, jej nakonec minulo a proniklo do Evropy. Pokud jde o nevyprovokovanou agresi, byla cel na muslimsk stran. V jist駑 okam枴ku ml u kes拌nsk svt na vybranou pouze br疣it se nebo prost podlehnout isl疥skm vbojm.

2. mtus: Ki榱ci nosili k枡, ale 嗟o jim ve skute鈩osti jen o koist a dobv疣 zem. Jejich zbo柤 fr痙e mly pouze zakrvat loupe枴vou chamtivost.

Historikov byli zpravidla pesvd鐺ni, 枡 rst evropsk populace vedl ke krizi pli mnoha urozench "druhch syn", kte bvali vycvi鐺ni v rytsk駑 v疝e鈩ictv, ale na n nezbyla feud疝n pda, ji by mohli zddit. K柞v vpravy byly proto vykl疆疣y jako jaksi bezpe鈩ostn ventil - tito v疝kychtiv mu枴 byli vysl疣i daleko od Evropy, kde by si mohli vybojovat pdu na kor nkoho jin馼o.

Modern b疆疣 podpoen pchodem po竟ta鑰vch datab痙 vyhodilo tento mtus do povt. Nyn vme, 枡 to byli pr疱 "prvn synov" Evropy, kdo odpovdli na pape柞vu vzvu jak v r. 1095, tak v dal夬ch k柞vch vprav當h.

Vydat se na k柞vou vpravu bylo nesmrn n疚ladnm podnikem. P疣i byli nuceni prodat nebo d疸 do z疽tavy svou pdu, aby shrom癰dili dostate鈩 finan鈩 prostedky. Vt喨na z nich nemla z疔em o njak z疥osk kr疝ovstv. Stedovk ki榱k, stejn jako voj疚 dnes, byl hrd na to, 枡 pln svou povinnost, ale tou枴l se vr疸it dom.

Po velkolep駑 spchu prvn k柞v vpravy, kdy u mli ki榱ci v rukou Jeruzal駑 a velkou 鞦st Palestiny, prakticky v喨chni ode嗟i dom. Na mst jich zstala jen mal hrstka, aby konsolidovali a spravovali nov zskan zem.

I koist byla skrovn. A鑢oli ki榱ci nepochybn snili o nesmrn駑 bohatstv v kvetoucch mstech Vchodu, skoro nikdo z nich nezskal ani n疉radu vlastnch n疚lad. A penze ani pda nebyly tm, kvli 鐺mu pedev夬m se vydali na k柞vou vpravu. 獲i usmit sv hchy a zaslou枴t si sp疽u kon疣m dobrch skutk v dalek zemi.

Podstupovali takov n疚lady a trapy, proto枡 vili, 枡 pijdou-li na pomoc svm kes拌nskm bratm a sestr疥 na Vchod, ukl疆aj si poklady tam, kde je mol a rez nem枡 zkazit.

Brali velmi v癰n Kristovo napomenut, 枡 kdo na sebe nebere svj k, nen Krista hoden. Pamatovali tak na to, 枡 "nikdo nem vt夬 l疽ku, ne polo橲-li 枴vot za sv p疸ele".

3. mtus: Kdy ki榱ci r. 1099 dobyli Jeruzal駑, zmasakrovali v啼chny mu枡, 枡ny a dti v mst, tak枡 ulicemi tekla krev a po kotnky.

To je oblben obraz, kter m uk痙at 嗔atnou povahu ki榱k.

Nepochybn bylo v Jeruzal駑 zabito mnoho lid pot, co ki榱ci msto dobyli. Ale to je nutno ch疳at v historick駑 kontextu.

Ve v啼ch ped-modernch evropskch a asijskch civilizacch bylo pijatm mor疝nm standardem, 枡 msto, kter se odmtalo vzd疸 a bylo pak dobyto silou, n疝e枡lo vtzm. To se netkalo nejen budov a zbo橲, ale i lid. Proto muselo ka枦 msto nebo ka枦 pevnost pe鑞iv zva柞vat, m枡-li odolat obl馼atelm. Pokud ne, bylo moudr vyjedn疱at o podmnk當h kapitulace.

V ppad Jeruzal駑a se obr疣ci br疣ili a do sam馼o konce. Po竟tali s tm, 枡 impozantn mstsk hradby budou udr柞vat ki榱ky v pati鈩ch mezch, dokud nedoraz posily z Egypta. Zmlili se. Kdy msto padlo, bylo proto vyd疣o v plen. Mnoho lid bylo zabito, ale mnoho jinch bylo vykoupeno nebo jim bylo dovoleno voln odejt.

Podle modernch hledisek to jist vypad brut疝n. Ale stedovk ryt by mohl pouk痙at na to, 枡 pi bombardov疣 v modern v疝ce je zabito mnohem vc mu檠, 枡n a dt, ne kolik jich vbec mohlo bt pobito me鐺m bhem jednoho nebo dvou dn. Je teba se zmnit o tom, 枡 v tch muslimskch mstech, kter se ki榱km vzdala, byl lidem ponech疣 majetek, nebyli obt柞v疣i a mohli svobodn vykon疱at sv bohoslu枌y.

Pokud jde o potoky krve v ulicch, 榱dn historik je nem枡 ch疳at jinak ne jako liter疵n konvenci. Jeruzal駑 je velik msto. Na mno枹tv krve, kter by sta鑛lo pokrt jeho ulice souvislou tpalcovou vrstvou krve, by bylo teba mnohem vc lid, ne jich 枴lo v cel zemi, nato v mst sam駑.


4. mtus: K柞v vpravy nebyly nic jin馼o ne stedovk kolonialismus pevle鐺n do n畸o枡nsk馼o h疱u.

Je dle枴t si uvdomit, 枡 Z疳ad nepedstavoval pro Stedn Vchod mocnou, nadazenou kulturu, kter vpadla do primitivn nebo zaostal oblasti. Naopak muslimsk Vchod byl mocn, bohat a blahobytn. V鑛 nmu byla Evropa Tetm svtem.

Ki榱ck st疸y zalo枡n po prvn k柞v vprav nebyly novmi osadami katolk v muslimsk駑 svt, n竟m jako britskou kolonizac Severn Ameriky. Katolick ptomnost v ki榱ckch st疸ech nebyla nikdy velk, nejsp pod 10% obyvatelstva. Tvoili ji vl疆ci a ednci, ital嗾 obchodnci a 鑞enov rytskch 疆. Pev癰nou vt喨nu populace tvoili muslimov.

Ki榱ck st疸y proto nebyly koloniemi ve smyslu plant癰 nebo dokonce faktori, jako pozdji Indie. Byly to zahrani鈩 vojensk z疚ladny. Hlavnm posl疣m ki榱ckch st疸 bylo h疔it posv疸n msta v Palestin, zejm駭a Jeruzal駑, a vytv碾et bezpe鈩 prosted pro kes拌nsk poutnky, kte je nav嗾vuj.

Neexistovala 榱dn matesk zem, s n by mly ki榱ck st疸y hospod碾sk vazby, a Evropan z nich nemli 榱dn hospod碾sk prospch. Naopak, n疚lady na udr柞v疣 Latinsk馼o Vhodu od鐺rp疱aly nemalou 鞦st evropskch zdroj. Jako柎o z疥osk z疚ladny mly ki榱ck st疸y pedev夬m vojensk vznam.

Dokud muslimov v疝鑛li navz疔em mezi sebou, byly tyto st疸y v bezpe竟, ale jakmile se muslimov sjednotili, dok痙ali dobvat pevnosti, zmocovat se mst, a r. 1291 kes拌ny pln vypudili.

5. mtus: K柞v vpravy byly tak nameny proti 司dm.

若dn pape nikdy nevyhl疽il k柞vou vpravu proti 司dm. Bhem prvn k柞v vpravy t疉la velk tlupa ch疸ry, je nebyla spojena s hlavn arm疆ou, pornskmi msty s myslem olupovat a zabjet 司dy, kter tam na嗟a. ネ疽te鈩 z 鑛r chamtivosti, 鞦ste鈩 tak na z疚lad nespr疱n馼o pesvd鐺n, 枡 司d jsou legitimnm ter鐺m v疝ky jako柎o ti, kdo uki柞vali Krista.

Pape Urban II. i n疽ledujc pape柞v tyto toky na 司dy drazn odsuzovali. Mstn biskupov, kn橲 i laici se sna枴li 司dy h疔it, teba枡 s omezenm spchem. Podobn v po鞦te鈩 f痙i druh k柞v vpravy zabila v Nmecku skupina odpadlk mnoho 司d, ne se sv. Bernardovi z Clairvaux podailo je dostihnout a u鑛nit tomu konec.

Tyto "r疣y vedle" byly politov疣hodnm vedlej夬m dsledkem ki榱ck馼o nad啼n, ale nebyly z疥rem ki榱ckch vprav. Modern obdobou tohoto jevu byly ppady, kdy se ameri鑼 voj當i v z疥o dopustili zlo鑛n bhem druh svtov v疝ky. Byli za n souzeni a potrest疣i. Z疥rem Spojenc ve druh svtov v疝ce v啾k nebylo p當hat zlo鑛ny.

Z: Myslte, 枡 boj mezi Z疳adem a muslimskm svtem je v njak駑 smyslu reakc na k柞v vpravy?

M: Nikoli. Tato odpov by mohla nkomu pipadat zvl癩tn, jeliko Usama bin Ladin a jin islamist 鐶sto mluv o Ameri鐶nech jako o "ki榱cch".

Je v啾k dle枴t si pipomenout, 枡 ve stedovku - a ve skute鈩osti a hluboko o 16. stolet - byl supervelmoc z疳adnho svta isl疥. Muslimsk civilizace byla bohat, vysoce kultivovan a nesmrn mocn. Kes拌nsk Z疳ad byl zaostal a relativn slab.

Stoj za zmnku, 枡 榱dn dal夬 k柞v vprava, je Z疳ad podnikl - a byla jich dlouh ada -, s vjimkou t prvn nebyla sp嗜.

K柞v vpravy patrn zadr柞valy muslimsk expansionismus, ale rozhodn jej nezastavili. Muslimsk imp駻ia se nad疝e roz喨ovala do kes拌nskch zem, podmanila si Balk疣, velkou 鞦st Vchodn Evropy a dokonce nejvt夬 kes拌nsk msto, Caihrad.

Z muslimsk perspektivy nest疝y k柞v vpravy ani za zmnku. Kdybyste se v 18. stolet zeptali b柤馼o muslima, nic by o nich nevdl. Dle枴t byly pro Evropany, proto枡 pedstavovaly velik vypt, je ztroskotalo.

Av啾k kdy v 19. stolet za鐶li Evropan dobvat a kolonizovat zem Stednho Vchodu, mnoho historik - zejm駭a francouzskch royalistickch nebo nacionalistickch autor - za鐶lo ps疸 o ki榱ckch vprav當h jako o prvnm pokusu pin駸t zaostal駑u muslimsk駑u svtu plody z疳adn civilizace. Jinmi slovy k柞v vpravy byly petvoeny do podoby imperialistickch v疝ek.

Podle takto pojat馼o djepisu se vyu鑰valo ve 嗅ol當h v kolonich a nov interpretace byla akceptov疣a na Stednm Vchod i jinde. Ve 20. stolet byl imperialismus diskreditov疣. Islamist a nkte arab嗾 nacionalist se pak chopili koloni疝n konstrukce k柞vch vprav a prohla嗽j, 枡 Z疳ad je odpovdn za jejich strasti, jeliko u od k柞vch vprav na muslimy st疝e dotr.

ネasto se k, 枡 lid na Stednm Vchod maj dlouhou pam; to je pravda. Ale v ppad k柞vch vprav maj pam obnovenou: pamatuj si to, co vyfabrikovali jejich dobyvatel.

Z: Je njak podobnost mezi k柞vmi vpravami a dne嗜 v疝kou proti terorismu?

M: Krom toho, 枡 v obou ppadech chtj voj當i slou枴t n鐺mu vt夬mu, co je pesahuje a 鐺ho si vysoce v癰, a tak 枡 se chtj nakonec vr疸it dom, nevidm mezi k柞vmi vpravami a dne嗜 v疝kou proti terorismu 榱dn dal夬 podobnosti. Motivy ve spole鈩osti v dob po osvcenstv jsou velmi odli嗜 od motiv ve stedovk駑 svt.

Z: Jak se k柞v vpravy li夬 od d枴h疆u nebo od jinch n畸o枡nskch v疝ek?

M: Hlavnm clem d枴h疆u je roz喨ovat dar al islam, zem isl疥u, do dar al harb-u, zem v疝ky. Jinmi slovy isl疥 je expanzionistick, sna橲 se podmaovat si ne-muslimy a piv疆t je pod muslimskou nadvl疆u.

Tm, koho si takto podman, d疱 prostou volbu. Nepat-li k lidu knihy - tj. nejsou-li to kes拌n nebo 司d -, maj na vbr konvertovat k isl疥u nebo zemt. Ti, kdo jsou lidem knihy, mohou volit mezi tm, 枡 se podrob muslimsk vl疆 nebo smrti. 器en isl疥u je tedy pmo spojeno s vojenskmi spchy d枴h疆u.

K柞v vpravy byly nco velice odli嗜馼o. V kes拌nstv bylo od po鞦tku v枦y zak痙疣o konverzi jakmkoli zpsobem vynucovat. Obracen na vru me鐺m nebylo tedy pro kes拌nstv mo柤. Na rozdl od d枴h疆u nebylo tak clem k柞vch vprav roz喨ov疣 kes拌nsk馼o svta ani kes拌nsk vry n疽ilm.

K柞v vpravy byly pmou, ale opo枦nou reakc na stalet muslimsk馼o dobv疣 kes拌nskch zem. Bezprostednm podntem, jen vedl k prvn k柞v vprav, bylo dobyt cel Mal Asie Turky v dob zhruba od r. 1070 do r. 1090.

Prvn k柞vou vpravu vyhl疽il pape Urban II. r. 1095 jako odpov na nal馼avou 榱dost byzantsk馼o csae z Caihradu. Urban vyzval ryte kes拌nstva, aby 嗟i na pomoc svm vchodnm bratm.

Mal Asie, 鞦st byzantsk馼o csastv, bvala kes拌nsk. Jej evangelizaci za鐶l sv. Pavel. Sv. Petr byl prvnm biskupem v Antiochii. Pavel napsal jeden ze svch vznamnch list kes拌nm v Efezu. Kr馘o crkve bylo formulov疣o v Nicei. To v啼 v Mal Asii.

Byzantsk csa prosil kes拌ny Z疳adu, aby pomohli dobt zp疸ky tyto zem a vypudit Turky. Touto pomoc byly k柞v vpravy. Jejich clem v啾k nebylo jen dobt nazpt Malou Asii, ale zmocnit se i jinch dve kes拌nskch zem, je byla ztraceny v dsledku isl疥sk馼o d枴h疆u. K nim t髷 patila Svat zem.

Nejvznamnj夬 rozdl mezi k柞vou vpravou a d枴h疆em tak v j疆e spo竟v v tom, 枡 k柞v vprava byla obranou proti d枴h疆u. Cel historie k柞vch vprav na Vchod je histori odpovdi na muslimskou agresi.

Z: Dos疉li ki榱ci njak馼o spchu v obr當en muslimsk馼o svta?

M: K tomu bych ekl, 枡 nkte franti嗅疣i za鐶li na Stednm Vchod misii s clem zsk疱at muslimy pro vru. Nebyla sp嗜, hlavn proto, 枡 isl疥sk z疚on dl z konverze k jin駑u n畸o枡nstv kapit疝n zlo鑛n.

Tento pokus byl v啾k od k柞vch vprav oddlen, ty nemly s obracenm nic spole鈩馼o. A postupoval mrumilovnm pesvd鑰v疣m.

Z: Jak si kes拌nstvo odvodovalo svou por癰ku pi k柞vch vprav當h? Byli ki榱ci zklam疣i?

M: Por癰ku si odvodovalo stejn jako 司d ve Star駑 Z疚on: Hospodin sv駑u lidu nedop疝 vtzstv pro jeho h嗜ost. To vedlo v Evrop k 喨rok駑u hnut zbo柤osti, jeho clem bylo o鑛stit kes拌nskou spole鈩ost v ka枦駑 smru.

Z: Opravdu vyslovil Jan Pavel II. omluvu za k柞v vpravy? Skute鈩 je odsoudil?

M: To je podivn mtus; pape byl oste kritizov疣, 枡 pr se nedok痙al omluvit pmo za k柞v vpravy, kdy prosil za odpu嗾n v啼chny, jim kes拌n nespravedliv ubl枴li.

N癩 Svat otec je neodsoudil ani se za n neomlouval. Omlouval se za hchy katolk. Pozdji se hodn mluvilo o tom, 枡 se Jan Pavel II. omluvil caihradsk駑u patriarchovi za dobyt Caihradu ki榱ky r. 1204.

Pape v啾k ve skute鈩osti jen zopakoval to, co ekl jeho pedchdce pape Inocenc III. (1198-1216). Bylo to jedno z tragickch v疝e鈩ch selh疣 a Inocenc dlal v啼, co mohl, aby mu zabr疣il. Omlouval se za hchy katolk, kte se 鐶stnili k柞vch vprav. Neomlouval se v啾k za k柞v vpravy samy ani za jejich vsledek.


Z angli鑼iny pelo枴l Dr. V當lav Frei.
N疱rat nahoru Goto down
https://crux.forumczech.com
Fr. Albert T.O.P.
Grnder
Grnder
Fr. Albert T.O.P.


Male Po鐺t pspvk : 10044
Na +T+ od : 29. 11. 06

JAKノ BYLY VE SKUTEネNOSTI Kリヘ三Vノ VンPRAVY? Empty
PspvekPedmt: Re: JAKノ BYLY VE SKUTEネNOSTI Kリヘ三Vノ VンPRAVY?   JAKノ BYLY VE SKUTEネNOSTI Kリヘ三Vノ VンPRAVY? Icon_minitime06.06.08 9:48

N疱rat nahoru Goto down
https://crux.forumczech.com
Jaro
Sodalitium pianum
Sodalitium pianum
Jaro


Male Po鐺t pspvk : 515
Vk : 42
Bydli嗾 : Terra Vilak
Na +T+ od : 19. 01. 07

JAKノ BYLY VE SKUTEネNOSTI Kリヘ三Vノ VンPRAVY? Empty
PspvekPedmt: Re: JAKノ BYLY VE SKUTEネNOSTI Kリヘ三Vノ VンPRAVY?   JAKノ BYLY VE SKUTEネNOSTI Kリヘ三Vノ VンPRAVY? Icon_minitime06.06.08 18:18

Na t駑u dobytia Carihradu Nicholas Wansbutter (z toho fra, 鑰 som minul t枦e propagoval) napsal vo febru疵i tento mail:

The Sack of Constantinople is a drum the schismatics love to beat in an
attempt to justify their rebellion, but it really had little to do
with the East/West dichotomy according to the histories I've read.
Furthermore, I don't think the hatred began there. I posted this
little tidbit to my blog recently:

"And speaking of martyrdom, this same book (The Leper King) also
mentions in the same chapter the treatment of Latin Christians by the
Byzantines, a group who like the Mohammedans, are made out to be
innocent, peace-loving victims of the vicious Franks (cf. the sack of
Constantinople) by most modern historians. When Emperor Manuel
Comnenus died in 1182, his widow Mary of Antioch (a Latin) was
overthrown by Manuel's cousin Andronicus Comnenus. His coup was
bloody:

When Andronicus advanced on Constantinople, there was a spontaneous
uprising of the mob, who massacred all the Latins in the city,
regardless of age and sex, and cut off the head of the papal legate.
Even the hospital of St John was sacked and its inmates murdered.[4]"

http://radtrad.blogspot.com/2008/02/first-christians-in-mecca.html

This at a time when Eastern Christians were treated very well in the
Latin Kingdom of Jerusalem. The Franks actually considered them their
brothers in the faith and they lived equally with the Franks. I grow
so tired of the constant harping on the sack of Constantinople. I
frankly agree with H.W. Crocker III -- 'The scandal is not that the
crusaders sacked [Constantinople]; it is that the Pope did not make
every effort to reinforce the crusaders and make the Crusaders'
Kingdom of Constantinople the necessary heavily armored firewall
against the Turks and the Mongols" (Triumph: The Power and Glory of
the Catholic Church, p. 148)
N疱rat nahoru Goto down
http://www.sacrumimperium.blogspot.com/
Sponsored content





JAKノ BYLY VE SKUTEネNOSTI Kリヘ三Vノ VンPRAVY? Empty
PspvekPedmt: Re: JAKノ BYLY VE SKUTEネNOSTI Kリヘ三Vノ VンPRAVY?   JAKノ BYLY VE SKUTEネNOSTI Kリヘ三Vノ VンPRAVY? Icon_minitime

N疱rat nahoru Goto down
 
JAKノ BYLY VE SKUTEネNOSTI Kリヘ三Vノ VンPRAVY?
N疱rat nahoru 
Strana 1 z 1

Povolen tohoto fra:Nem枡te odpovdat na t駑ata v tomto fru
+ + + T R A D I T I O + + +  :: Apologie vry a Crkve-
Pejdi na: