+ + + T R A D I T I O + + +
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

+ + + T R A D I T I O + + +

Katolické fórum pro katolíky, ochránce nenarozeného života a všechny, pro které je Salus animarum opravdu suprema lex.
 
PříjemPříjem  PortálPortál  Latest imagesLatest images  RegistraceRegistrace  Přihlášení  

 

 Husovo hereticke uceni

Goto down 
+4
Fr. Albert T.O.P.
Kolcok
JL
Inger Katarsky heretik
8 posters
Jdi na stránku : Previous  1, 2
AutorZpráva
Anonymní
Anonymní
Anonymous



Husovo hereticke uceni - Stránka 2 Empty
PříspěvekPředmět: Re: Husovo hereticke uceni   Husovo hereticke uceni - Stránka 2 Icon_minitime15.03.10 8:11

K OK.
Jen připomínám, že prezentujete dominikánské pojetí svobodné vůle milosti a vztahu dostatečné a účinné milosti, které rozvinul především Domingo Bañez OP. I já se s ním ztotožňuji, neb jsem si všiml, že jsem jej +- vždy v diskuzích zastával.

Krom toho existuje ještě molinistické (jezuitské) pojetí, u kterého je svobodná vůle člověka ještě silnější, neb je to právě ona, kdo převádí dostačující milost na milost účinnou. Ačkoliv dominikáni chtěli udělat z Moliny pelagianistu (jezuité z Baneze zase lutherána), papež uznal toto pojetí za víře neodporující. Problém je, že molinismus oslabuje Boží svrchovanost. Jezuité - především Suarez - pak toto učení trochu modifikovali, takže vznil jezuitský semimolinismus. U dominikánského pojetí je zase trochu problém s pochopením, jak Bůh působí při hříšných skutcích.

Každý řád - dominikáni i jezuité, mají právo vyučovat vlastnímu pojetí svobodné vůle a milosti. Ačkoliv jsou tyto školy protikladné, obě se slučují s dogmatem, že milost je ke spáse nutná a že milost neruší svobodnou vůli.

Učení obou škol souvisí s jejich celkovým pojetím kauzality. U dominikánů Bůh spolupůsobí s každou sekundární příčinou, a to podle její přirozenosti, u suareziánů jsou sekundární příčiny vymezené jen vlastní přirozeností, a tedy jsou schopné naprosto samostatného působení. V moderní terminologii by se dominikánské pojetí dalo nazvat kompatibilismem, tj. svobodná vůle je slučitelná s všeobecným determinismem, jesuitské pojetí je inkompatibilismem, tj. svobodná vůle s všeobecným determinismem slučitelná není, a to znamená, že má-li existovat svoboda, nemůže existovat všeobecný determinismus.
Návrat nahoru Goto down
René Václavek
Obecní drbna
Obecní drbna
René Václavek


Male Počet příspěvků : 2775
Věk : 64
Bydliště : Pod Sv.Hostýnem
Na +T+ od : 19. 04. 07

Husovo hereticke uceni - Stránka 2 Empty
PříspěvekPředmět: Re: Husovo hereticke uceni   Husovo hereticke uceni - Stránka 2 Icon_minitime15.03.10 9:15

Clemens napsal:
Učení o předučení není těžký blud, když na něm stojí de facto celá Augustinova teologie.
Hus toto bohužel špatně pochopil.
Návrat nahoru Goto down
Mr.Difficult
Svůdce maličkých
Svůdce maličkých
avatar


Počet příspěvků : 4135
Bydliště : Země Koruny svatováclavské
Na +T+ od : 01. 12. 06

Husovo hereticke uceni - Stránka 2 Empty
PříspěvekPředmět: Re: Husovo hereticke uceni   Husovo hereticke uceni - Stránka 2 Icon_minitime15.03.10 10:53

Ne tak úplně, těch pojetí je víc, mně přijde nejpropracovanější a nejúplnější to, co zastával sv. Alfons: každý má dostačující milost, která stačí k lehčím úkonům jako je modlitba a spoluprací s touto milostí modlitbou nám Bůh dává vyprošené aktuální milosti. Molina má prvdu v tom, že když člověk spolupracuje svou vůlí s dostačující milostí, činí z ní účinnou. Avšak v případě těžších úkonů a odporu k velkým pokušením nutno počítat ze zvláštními aktuálními milostmi, které na výpros Bůh dává, ježto to síbil a pacta sunt servanda dodržuje.

Otázka je, v čem spočívá ta aktuální milost a její neomylný účinek a to zejména ve vztahu ke svobodě. Já si to představuji zhruba jako oheň v kamnech, tu dostačující jako trošku žhavé uhlí, které se dá snadno uhasit a úkony modlitby a Božských ctností jako foukání do toho lehce žhavého. Čím více se na žhavé uhlí fouká, tím více je oheň promění v sebe a když je dostatečně žhavo, tak to hrnek vody už neuhasí. Pochopitelně, že tomuto ohni je nutno stále přikládat a přifukovat, přidušují ho i písek, hlušina, tj. hříchy lehké a každá radost z něčeho jiného než je Bůh, protože i z časných věcí (piva, manželky, ctností, bohatství, pečínky) se můžem radovat jedině v Bohu a pro Boha. Augustiniáni akt. milost chápali jako jakési delcatatio z dobra, které si svou povahou a intenzitou vždy nakloní svobodnou vůli a dodávám, je tím silnější, čím je uhlík rozžhavenější čím méně svinstva, smetí a příměsí v něm je.

Tolik zhruba k tomu, že spor mezi dominikány a jezuity byl umělým sporem, protože obě strany nedotáhly svou nauku. Nakonec to v dějinách patřilo mezi nimi k takovému sportu vzájemně se pošťuchovat. To dnes už jsou modenismem spojeni jak Pilát s Herodem.




Georgeus Ioannes Baptista napsal:
K OK.
Jen připomínám, že prezentujete dominikánské pojetí svobodné vůle milosti a vztahu dostatečné a účinné milosti, které rozvinul především Domingo Bañez OP. I já se s ním ztotožňuji, neb jsem si všiml, že jsem jej +- vždy v diskuzích zastával.

Krom toho existuje ještě molinistické (jezuitské) pojetí, u kterého je svobodná vůle člověka ještě silnější, neb je to právě ona, kdo převádí dostačující milost na milost účinnou. Ačkoliv dominikáni chtěli udělat z Moliny pelagianistu (jezuité z Baneze zase lutherána), papež uznal toto pojetí za víře neodporující. Problém je, že molinismus oslabuje Boží svrchovanost. Jezuité - především Suarez - pak toto učení trochu modifikovali, takže vznil jezuitský semimolinismus. U dominikánského pojetí je zase trochu problém s pochopením, jak Bůh působí při hříšných skutcích.

Každý řád - dominikáni i jezuité, mají právo vyučovat vlastnímu pojetí svobodné vůle a milosti. Ačkoliv jsou tyto školy protikladné, obě se slučují s dogmatem, že milost je ke spáse nutná a že milost neruší svobodnou vůli.

Učení obou škol souvisí s jejich celkovým pojetím kauzality. U dominikánů Bůh spolupůsobí s každou sekundární příčinou, a to podle její přirozenosti, u suareziánů jsou sekundární příčiny vymezené jen vlastní přirozeností, a tedy jsou schopné naprosto samostatného působení. V moderní terminologii by se dominikánské pojetí dalo nazvat kompatibilismem, tj. svobodná vůle je slučitelná s všeobecným determinismem, jesuitské pojetí je inkompatibilismem, tj. svobodná vůle s všeobecným determinismem slučitelná není, a to znamená, že má-li existovat svoboda, nemůže existovat všeobecný determinismus.
Návrat nahoru Goto down
Anonymní
Anonymní
Anonymous



Husovo hereticke uceni - Stránka 2 Empty
PříspěvekPředmět: Re: Husovo hereticke uceni   Husovo hereticke uceni - Stránka 2 Icon_minitime15.03.10 14:02

Ono nakonec jde vlastně jen o to pojetí kauzality. Podle dominikánů Bůh spolupůsobí s každou sekundární příčinou, podle jezuitů stačí sekundárním příčinám k samostatnému působení jejich stvořená přirozenost. Takže pro dominikány je přijetí dostatečné milosti spolupůsobeno Bohem a právě toto spolupůsobení, které neomylně plodí účinek zvou účinnou milostí, zatímco molinisté tvrdí, že to působí svobodná vůle sama. Problém je, že podle molinismu tvorové jaksi sami určují Boha.

Pro praxi to nemá větší význam, protože na chodu světa nic nemění to, jestli Bůh pouze udržuje svět v bytí nebo i spolupůsobí s každou druhotnou příčinou.

Přikláněl bych se spíše k dominikánskému pojetí.
Návrat nahoru Goto down
Anonymní
Anonymní
Anonymous



Husovo hereticke uceni - Stránka 2 Empty
PříspěvekPředmět: Re: Husovo hereticke uceni   Husovo hereticke uceni - Stránka 2 Icon_minitime21.03.10 22:18

Georgeus Ioannes Baptista napsal:
K OK.
Jen připomínám, že prezentujete dominikánské pojetí svobodné vůle milosti a vztahu dostatečné a účinné milosti, které rozvinul především Domingo Bañez OP. I já se s ním ztotožňuji, neb jsem si všiml, že jsem jej +- vždy v diskuzích zastával.

Krom toho existuje ještě molinistické (jezuitské) pojetí, u kterého je svobodná vůle člověka ještě silnější, neb je to právě ona, kdo převádí dostačující milost na milost účinnou. Ačkoliv dominikáni chtěli udělat z Moliny pelagianistu (jezuité z Baneze zase lutherána), papež uznal toto pojetí za víře neodporující. Problém je, že molinismus oslabuje Boží svrchovanost. Jezuité - především Suarez - pak toto učení trochu modifikovali, takže vznil jezuitský semimolinismus. U dominikánského pojetí je zase trochu problém s pochopením, jak Bůh působí při hříšných skutcích.

Každý řád - dominikáni i jezuité, mají právo vyučovat vlastnímu pojetí svobodné vůle a milosti. Ačkoliv jsou tyto školy protikladné, obě se slučují s dogmatem, že milost je ke spáse nutná a že milost neruší svobodnou vůli.

Učení obou škol souvisí s jejich celkovým pojetím kauzality. U dominikánů Bůh spolupůsobí s každou sekundární příčinou, a to podle její přirozenosti, u suareziánů jsou sekundární příčiny vymezené jen vlastní přirozeností, a tedy jsou schopné naprosto samostatného působení. V moderní terminologii by se dominikánské pojetí dalo nazvat kompatibilismem, tj. svobodná vůle je slučitelná s všeobecným determinismem, jesuitské pojetí je inkompatibilismem, tj. svobodná vůle s všeobecným determinismem slučitelná není, a to znamená, že má-li existovat svoboda, nemůže existovat všeobecný determinismus.

Toto je velmi zajímavé. Mohl byste mi, prosím, poskytnout seznam literatury na toto téma?
Návrat nahoru Goto down
Anonymní
Anonymní
Anonymous



Husovo hereticke uceni - Stránka 2 Empty
PříspěvekPředmět: Re: Husovo hereticke uceni   Husovo hereticke uceni - Stránka 2 Icon_minitime22.03.10 8:42

Jashar napsal:
Georgeus Ioannes Baptista napsal:
K OK.
Jen připomínám, že prezentujete dominikánské pojetí svobodné vůle milosti a vztahu dostatečné a účinné milosti, které rozvinul především Domingo Bañez OP. I já se s ním ztotožňuji, neb jsem si všiml, že jsem jej +- vždy v diskuzích zastával.

Krom toho existuje ještě molinistické (jezuitské) pojetí, u kterého je svobodná vůle člověka ještě silnější, neb je to právě ona, kdo převádí dostačující milost na milost účinnou. Ačkoliv dominikáni chtěli udělat z Moliny pelagianistu (jezuité z Baneze zase lutherána), papež uznal toto pojetí za víře neodporující. Problém je, že molinismus oslabuje Boží svrchovanost. Jezuité - především Suarez - pak toto učení trochu modifikovali, takže vznil jezuitský semimolinismus. U dominikánského pojetí je zase trochu problém s pochopením, jak Bůh působí při hříšných skutcích.

Každý řád - dominikáni i jezuité, mají právo vyučovat vlastnímu pojetí svobodné vůle a milosti. Ačkoliv jsou tyto školy protikladné, obě se slučují s dogmatem, že milost je ke spáse nutná a že milost neruší svobodnou vůli.

Učení obou škol souvisí s jejich celkovým pojetím kauzality. U dominikánů Bůh spolupůsobí s každou sekundární příčinou, a to podle její přirozenosti, u suareziánů jsou sekundární příčiny vymezené jen vlastní přirozeností, a tedy jsou schopné naprosto samostatného působení. V moderní terminologii by se dominikánské pojetí dalo nazvat kompatibilismem, tj. svobodná vůle je slučitelná s všeobecným determinismem, jesuitské pojetí je inkompatibilismem, tj. svobodná vůle s všeobecným determinismem slučitelná není, a to znamená, že má-li existovat svoboda, nemůže existovat všeobecný determinismus.

Toto je velmi zajímavé. Mohl byste mi, prosím, poskytnout seznam literatury na toto téma?

Nezabýval jsem se nějak zvlášť touto otázkou, takže mohu poskytnout jen doporučení všeobecné literatury. Jezuitské pojetí je možné najít v Žákově Soustavné katolické věrouce pro lid, protože F. Žák byl jezuita. Tradiční tomistické pojetí představuje Gredt v Základech aristotelsko-tomistické filosofie.
Návrat nahoru Goto down
Sponsored content





Husovo hereticke uceni - Stránka 2 Empty
PříspěvekPředmět: Re: Husovo hereticke uceni   Husovo hereticke uceni - Stránka 2 Icon_minitime

Návrat nahoru Goto down
 
Husovo hereticke uceni
Návrat nahoru 
Strana 2 z 2Jdi na stránku : Previous  1, 2

Povolení tohoto fóra:Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
+ + + T R A D I T I O + + +  :: Apologie víry a Církve-
Přejdi na: