| Definice liturgie dle Simajchla | |
|
+3Fr. Albert T.O.P. Quido van Rijn René Václavek 7 posters |
|
Autor | Zpráva |
---|
René Václavek Obecní drbna
Počet příspěvků : 2775 Věk : 64 Bydliště : Pod Sv.Hostýnem Na +T+ od : 19. 04. 07
| Předmět: Re: Definice liturgie dle Simajchla 08.03.08 23:29 | |
| "Když se před koncilem řeklo, že půjdeme na mši, mínilo se tím-usedneme do lavice a budeme celé mši pobožně přítomni. Lod byla hledištěm, presbytář jevištěm. Mši sloužil kněz, ostatní přihlíželi." Dnes zas kněz přihlíží, jak mu laici podávají přijímáni, zatímco on sedí, báby se hrnou k ambonu, mládežníci ječí. Kdyby mše nebyla obět, byla by to jen hostina, byla by jen vzpomínkovým shromážděním. Srdcem mše je Ježíšova obet, je to obět i hostina. Dříve se říkalo-koho Pán Bůh miluje, toho také křížem navštěvuje. To vedlo k tomu, že když někdo neměl trápení, byl pln obav, jestli jej Bůh miluje a je v milosti, snažil si nějaké utrpení připravit. Víme, že nás Bůh miluje a nežádá po nás utrpení. | |
|
| |
René Václavek Obecní drbna
Počet příspěvků : 2775 Věk : 64 Bydliště : Pod Sv.Hostýnem Na +T+ od : 19. 04. 07
| Předmět: Re: Definice liturgie dle Simajchla 03.06.08 11:36 | |
| Další pozoruhodnosti. "Jak jsme viděli a slyšeli při cestách Svatého otce, Afričané, Indové při nedělní mši tančí. Rytmický pohyb, hudba, tanec, zpěv, všechny tyto spontanní projevy radosti uplatňují při bohoslužbě. Každý národ má právo sloužit mši svatou po svém. Kdysi tomu ak bylo ve všem křesťanstvu. I ve středověku byli ještě taneční pohyby součástí bohoslužby. Při velikonoční sekvenci například dělal rytmické pohyby biskup se svou kapitulou a podle nich i lid v katedrále. I my máme možnost slavit liturgii jako radostnou a posvátnou hru přd Pánem. Každý máme mít svou roli. Podle svých schopností máme hrát a tančit, jako David před archou."
Jen by mě zajímalo, jestli je povolen valčík, nebo i polka. Nebo ještě větší vodvaz. | |
|
| |
Fr. Albert T.O.P. Gründer
Počet příspěvků : 10044 Na +T+ od : 29. 11. 06
| Předmět: Re: Definice liturgie dle Simajchla 03.06.08 11:45 | |
| No co to je za kraviny? Ve středověku se jel chorál. Tak jaké taneční pohyby? To píše nějaký "odborník", že? | |
|
| |
René Václavek Obecní drbna
Počet příspěvků : 2775 Věk : 64 Bydliště : Pod Sv.Hostýnem Na +T+ od : 19. 04. 07
| Předmět: Re: Definice liturgie dle Simajchla 03.06.08 11:46 | |
| - Iacobus Augustinus napsal:
- No co to je za kraviny?
Ve středověku se jel chorál. Tak jaké taneční pohyby? To píše nějaký "odborník", že? To píše P. Simajchl. | |
|
| |
Anonymní Anonymní
| Předmět: Re: Definice liturgie dle Simajchla 03.06.08 11:47 | |
| - René Václavek napsal:
- "Když se před koncilem řeklo, že půjdeme na mši, mínilo se tím-usedneme do lavice a budeme celé mši pobožně přítomni. Lod byla hledištěm, presbytář jevištěm. Mši sloužil kněz, ostatní přihlíželi." Dnes zas kněz přihlíží, jak mu laici podávají přijímáni, zatímco on sedí, báby se hrnou k ambonu, mládežníci ječí.
Kdyby mše nebyla obět, byla by to jen hostina, byla by jen vzpomínkovým shromážděním. Srdcem mše je Ježíšova obet, je to obět i hostina.
Dříve se říkalo-koho Pán Bůh miluje, toho také křížem navštěvuje. To vedlo k tomu, že když někdo neměl trápení, byl pln obav, jestli jej Bůh miluje a je v milosti, snažil si nějaké utrpení připravit. Víme, že nás Bůh miluje a nežádá po nás utrpení. Jen bych chtěl upozornit, jak už tu zmiňoval Josafat, mše svatá není oběť a hostina, ale jen oběť. Asi je možný termín obět a obětní hostina, nicméně, mše svatá má tři oddíly a to část katechumenů a kánon a obětní hostinu. Nejdůležitější a hlavní částí mše svaté je kánon a to je jen a jen oběť. Pokud jsem něco uvedl pod nesprávnými názvy tak se omlouvám. |
|
| |
Fr. Albert T.O.P. Gründer
Počet příspěvků : 10044 Na +T+ od : 29. 11. 06
| Předmět: Re: Definice liturgie dle Simajchla 03.06.08 11:50 | |
| Ah so. Tak to mnohé vysvětluje. | |
|
| |
Mr.Difficult Svůdce maličkých
Počet příspěvků : 4135 Bydliště : Země Koruny svatováclavské Na +T+ od : 01. 12. 06
| Předmět: Re: Definice liturgie dle Simajchla 03.06.08 12:15 | |
| Mše je podstatně pouze oběť, sv. příjímaní je hostinou či obětní hostinou, ale není podstaným prvkem mše a proto jej nemůžeme za slůvku je zařadit jako podstatný znak. | |
|
| |
Anonymní Anonymní
| Předmět: Re: Definice liturgie dle Simajchla 03.06.08 12:22 | |
| Podstatou je oběť. Není-li obětováno, není možné přijímat. Naopak to lze. Přijímat musí pouze kněz, ale kdyby nepřijímal na platnosti oběti, kterou Bohu přinesl by to nic nezměnilo. Jen by se sám dopustil smrtelného hříchu. Podstata je oběť a hostina je důležitý akcident Mše, nic víc. Ze slovního spojení se zdá jakoby oba termíny hovořily o podstatě. Jako by nešlo obětovat bez přijímání! |
|
| |
Anonymní Anonymní
| Předmět: Re: Definice liturgie dle Simajchla 03.06.08 12:33 | |
| - Iacobus Augustinus napsal:
- No co to je za kraviny?
Ve středověku se jel chorál. Tak jaké taneční pohyby? To píše nějaký "odborník", že? To je úplná blbost. Vždyť ve středověku chór od lodi odděloval lettner, který byl bohužel zrušen tridentským koncilem. Jak by tenkrát mohli lidi napodobovat taneční pohyby biskupa, když ho v tu chvíli v podstatě ani neviděli? |
|
| |
Anonymní Anonymní
| Předmět: Re: Definice liturgie dle Simajchla 03.06.08 12:55 | |
| - Paulus Minutus napsal:
- Iacobus Augustinus napsal:
- No co to je za kraviny?
Ve středověku se jel chorál. Tak jaké taneční pohyby? To píše nějaký "odborník", že?
To je úplná blbost. Vždyť ve středověku chór od lodi odděloval lettner, který byl bohužel zrušen tridentským koncilem. Jak by tenkrát mohli lidi napodobovat taneční pohyby biskupa, když ho v tu chvíli v podstatě ani neviděli? Chápu význam slova lettner správně, když si představuji, že je to něco jako oponu (omlouvám se východním, neznám přesný název) u východních ?? Děkuji |
|
| |
Fr. Albert T.O.P. Gründer
Počet příspěvků : 10044 Na +T+ od : 29. 11. 06
| Předmět: Re: Definice liturgie dle Simajchla 03.06.08 12:58 | |
| Lettner je vlastně chórová přepážka. Trident přikázal, aby bylo při mši svaté vidět na oltář. Zachovaná je třeba v mnoha anglických kostelech anglikánských heretiků. | |
|
| |
Anonymní Anonymní
| |
| |
Anonymní Anonymní
| Předmět: Re: Definice liturgie dle Simajchla 03.06.08 13:01 | |
| Aha chápu, akorát na tom obrázku z pohledu fotografa zavází pohledu na oltář hoblponk ne lettner Nebývaly také opony, které se při konsekraci zatahovaly ? Opony se zatahovaly. Shoda podmětu s přísudkem. |
|
| |
Anonymní Anonymní
| Předmět: Re: Definice liturgie dle Simajchla 03.06.08 13:02 | |
| Ano ikonostas, já to už vlastně slyšel. Děkuji |
|
| |
René Václavek Obecní drbna
Počet příspěvků : 2775 Věk : 64 Bydliště : Pod Sv.Hostýnem Na +T+ od : 19. 04. 07
| Předmět: Re: Definice liturgie dle Simajchla 14.02.09 17:02 | |
| - René Václavek napsal:
- -Je dobré, že byl dán kříž na bok od oltářního stolu, je dobře vidět na předsedajícího.(to je důležité, hledět na ukřižovaného by nám mohlo znechutit nedělní oběd). -Před koncilem byli nositelé liturgického dění uznáváni jen kněží. Dnes platí, že nedělní bohoslužba je záležitosti všech.(občas zaskočí nějaký ten laik aby pan farář nebyl tak přepracovaný) .-Dřív se lidé připravovali postem, nejedli od půlnoci. Ted si zdůraznujeme lačnost po slovu Božím(to je důležité, hlavně slovo, jak na to již dávno přišli křestané odlišných tradic). Co je to mše-vzpomínková slavnost,Ježíš je s námi, je to schůze, uzavírá se při ní nová smlouva s Bohem a člověkem. Je to také posvátná hra Božích dětí, obětní hostina, je to poslání- misse. Dnes je zvykem starších kněží provádět elevaci při proměnování, mělo to smysl, když byl kněz zády k lidu, dnes to není potřebné (stačí zvednout 5 cm nad stůl a okamžitě položit). Divadelní laciné efekty do liturgie nepatří, to je pravda, ale přesto uvažte. co by řekla rodina, kdyby hospodyně předkládala v neděli stále stejné jídlo? I mše nemá být stejná a monotonní (farní sovět vždy něco nového vybere).
| |
|
| |
Mr.Difficult Svůdce maličkých
Počet příspěvků : 4135 Bydliště : Země Koruny svatováclavské Na +T+ od : 01. 12. 06
| Předmět: Re: Definice liturgie dle Simajchla 15.02.09 11:56 | |
| Mně by spíše ten oběd znechutl leckterý předsedající. | |
|
| |
René Václavek Obecní drbna
Počet příspěvků : 2775 Věk : 64 Bydliště : Pod Sv.Hostýnem Na +T+ od : 19. 04. 07
| Předmět: Re: Definice liturgie dle Simajchla 31.07.13 5:42 | |
| Je zajímavé si ty kraviny číst po pár letech. Ve Zlejně byla středověká mše. Farář pak říkla, že je tu vývoj, farář byl dřív otočen zády k lidu, byl považován za prostředníka mezi bohem a lidem, dnes to chápem, že je v Božím lidu.... | |
|
| |
René Václavek Obecní drbna
Počet příspěvků : 2775 Věk : 64 Bydliště : Pod Sv.Hostýnem Na +T+ od : 19. 04. 07
| Předmět: Re: Definice liturgie dle Simajchla 06.02.14 1:12 | |
| | |
|
| |
JL Trady
Počet příspěvků : 1863 Na +T+ od : 06. 06. 08
| Předmět: Re: Definice liturgie dle Simajchla 06.02.14 1:33 | |
| medvídci asistovali | |
|
| |
Laurentius Aktivní uživatel
Počet příspěvků : 67 Bydliště : Zlínsko Na +T+ od : 13. 01. 09
| Předmět: Re: Definice liturgie dle Simajchla 15.02.14 17:59 | |
| Podceňujete medvídky! Spoluobětovali!! | |
|
| |
Sponsored content
| Předmět: Re: Definice liturgie dle Simajchla | |
| |
|
| |
| Definice liturgie dle Simajchla | |
|