| | Liturgie a gregoriansky choral | |
| | |
Autor | Zpráva |
---|
Quido van Rijn Aktivní uživatel
Počet příspěvků : 3729 Věk : 134 Bydliště : Od března 2010 kontakt pouze přes mail: quidovanrijn@yahoo.com Na +T+ od : 30. 11. 06
| Předmět: Re: Liturgie a gregoriansky choral 02.01.08 7:21 | |
| - konstantina napsal:
- OK napsal:
FSSPX netvrdí, že jediná správná liturgie je ta tzv. tridentská. Ale to, že NOM není katolický. Naštěstí pro mě FSSPX není učitelský úřad církve a doufám, že toto tvrzení nepředkládá jako závazné k věření. "Není takový rozdíl mezi mší svatou před a po II. VAT jako je rozdíl mezi mší svatou jak se kde slouží" (necituji přesně, autora nebudu uvádět, nemám jistotu). Jako není jiná Církev před a po Tridentském koncilu, tak není jiná církev před a po II. Vatikánu. Ale zpět k jádru problému: co jsme ochotni my sami udělat pro to, aby to nejlepší z tradice (za to já považuji gregoriánský chorál) se při liturgii více uplatnilo? Kdo z vás se účastní v nějaké skupince, kde by se společně zabývalo latinou, liturgií a zpěvem? A zdůrazňuji, že pro mě tradice znamená minimálně 2000 let, ne jenom posledních 300 :-)) Něco jsem (dokonce) už udělal aby se zpěv a hudba při liturgii trochu pozvedla. Ovšem nyní tak trochu stagnuji, protože když farář místo toho, aby mě podpořil, tak mě dusí a projevuje okatý nezájem a to samé varhaník, tak následuje zákonitě znechucení jakkoli dále se v tom angažovat. Abych se stále doprošoval to nemám zapotřebí. Doufám, že své aktivity v tomto směru přenesu do jiného kostela, kde se bude sloužit trident. Nicméně si nemyslím, že by gregoriánský chorál, ač mu patří místo nejpřednější, měl mít v kostelích monopol a je třeba podporovat každý druh posvátné hudby od polyfonie až k figurálkám, aby varhany v kostele nebyly zbytečné, a též proto, že zpěv bez doprovodu je též náročný na kvalitu zpěváků, jichž se, jak víme, zvlášť na venkově nedostává. Je známá věc, že všeho moc škodí a stále chorál a nic jiného povede jen a pouze ke znechucení z něčeho nadirigovaného. Měla by by být určitá pestrost. Jinak ohledně debat zda NOM nebo trident, to je buď chození kolem horké kaše anebo mlácení prázdné slámy v pokračující debatě. Kdo se chce informovat, nechť porovná tyto liturgie na základě vlastní zkušenosti, dále si může přečíst dostupné info k hodnocení rozdílů těchto liturgií a pak si může utvořit kvalifikovaný názor. | |
| | | Anonymní Anonymní
| Předmět: Re: Liturgie a gregoriansky choral 03.01.08 20:42 | |
| Vychovat kvalitní zpěváky vyžaduje spoustu času a trpělivosti. Nicméně v konstituci "Divini cultus" je jasně vyjádřeno: "staniž se gregoriánský zpěv v těch částech, které patří lidu, opět lidovým zpěvem". K tomu z vlastní zkušenosti vím, že ordinarium se dá docela dobře secvičit tak, aby se všichni přítomní mohli přidat. Jako proprium zpíváme Graduale simplex. To bylo vydáno pro potrebu běžnýchch farností. Propria z Graduale romanum jsou sólové věci (to už se dneska ví, že i ve středověku je zpívalo jenom několik vybraných sólistů) a to bych videla spíš pro ty, kteří jsou v klášterech. |
| | | Anonymní Anonymní
| Předmět: Re: Liturgie a gregoriansky choral 03.01.08 21:49 | |
| Já bych si kvůli tomu zpívání žíly netrhal. Lid nezpíval povětšinou ani dříve, ani nyní, včetně zprotestantizovaného NOMu, který měl být "blíž k lidem".
Ritus mše sv. není v první řadě, ba ani v druhé o zpívání. Mně osobně ke mši sv. stačí katolický kněz a katolický ritus. V anglosaských zemích nebylo např. nikdy zvykem, aby lid při mši sv. zpíval nebo odpovídal. Je to možná lepší, než když vám do ucha řve fistulí nějaká starší dáma (nebo já). |
| | | Mr.Difficult Svůdce maličkých
Počet příspěvků : 4135 Bydliště : Země Koruny svatováclavské Na +T+ od : 01. 12. 06
| Předmět: Aktivní účast na zpěvu 03.01.08 22:10 | |
| Graduale Romanum je určeno schole a sv. Řehoř např. zakázal, aby mešní graduale zpíval solista. Není prostě nezbytné, aby lid na všechno odpovídal. Podle rubrik je proprium možno nahradit lidovým zpěvem, ovšem musí to mít úroveň a nesmí to být olejníkův ropný produkt či něco podobného. Graduale simplex vydal Pavel VI. v roce 1967 či 8 pro užití v malých kostelích. ... ale hlavně a znovu opakuji, důležité je, aby to co se slouží byl obětní obřad a ne lutherská hostina, pak už nějaké ty mouchy, falešně zpívající osobu či nějaký ten nešvar skousnu. Nežijem v ideálním světě. - konstantina napsal:
- Vychovat kvalitní zpěváky vyžaduje spoustu času a trpělivosti. Nicméně v konstituci "Divini cultus" je jasně vyjádřeno: "staniž se gregoriánský zpěv v těch částech, které patří lidu, opět lidovým zpěvem".
K tomu z vlastní zkušenosti vím, že ordinarium se dá docela dobře secvičit tak, aby se všichni přítomní mohli přidat. Jako proprium zpíváme Graduale simplex. To bylo vydáno pro potrebu běžnýchch farností. Propria z Graduale romanum jsou sólové věci (to už se dneska ví, že i ve středověku je zpívalo jenom několik vybraných sólistů) a to bych videla spíš pro ty, kteří jsou v klášterech. | |
| | | Sponsored content
| Předmět: Re: Liturgie a gregoriansky choral | |
| |
| | | | Liturgie a gregoriansky choral | |
|
Similar topics | |
|
| Povolení tohoto fóra: | Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
| |
| |
| |