Anonymní Anonymní
| Předmět: Re: Tridentská liturgie - ohlasy 23.12.07 14:07 | |
| - René Václavek napsal:
- Tento týden vyšel zpravodaj MCM,kde je většina věnována tradiční liturgii.Je tam doslova kritizována"liturgická re-deforma."Popsána je tam historie koncilní reformy,a co z toho nakonec vyšlo.Těžká krize Církve je důsledkem kolapsu liturgie,sekularizace,odstraněním posvátna,donebe volajícími výstřelky.Také celebrování"čelem k lidu",odstranění latiny je tam tepáno.Někteří nebudete jistě souhlasit s reformou reformy,ale zákaz NOMu se kanat nebude,na to B16 znám.Je tam zdůraznováno,že reforma má vycházet důsledně z předkoncilní liturgie.Jen by mne zajímalo,kdy se něco uskuteční.Neměla by to být kosmetická změna,např.někde přidat více latiny.Dát tam vše,co bylo kvůli heretikům vyhozeno,nebrat ohled na to,co na to řeknou.Zkrátka to,co koncil původně zamýšlel,totžný by měl být aspon z 90%.Jinak to nemá smysl.Pak je tam rozhovor se sekretářem Kongregace pro bohoslužbu,arc.Ranjithem.O značuje tam"ducha koncilu"za neduh,NOM není odrazem koncilní reformy a jejim zfalšováním."Výsledkem této mentality je kategorické odmítání předkoncilní mše,jakoby to byl pozůstatek předkoncilní doby.Bylo mnoho těch,kteří tak smýšleli,naštěstí ne všichni tak smýšleli.Papež vidí v ritu sv.Pia V revidovaném Janem XXIII. cestujak znovu obnovit ty prvky,která reforma zastínila.Přirozeně bude brát ohled na prosby různých skupin,především společnosti sv.Pia X a sv.Petra a dalších laických sdružení.Zvláště kvůli FSSPX docházelo k falešným soudům,což vedlo ke zbytečnému rozkolu.Druhým okruhem problému je krize poslušnosti k papeži,kterou je možno sledovat v určitých kruzích.Slyšíme,že některé země a diecéze vydávají biskupské směrnice,které papežovi intence prakticky anulují,nebo komolí.Takové postoje nejsou v souladu s důstojností a vznešeností povolání pastýřů Církve.Na některých místech se chrám změnil na sály bratrského setkávání,koncertů,mezináboženských setkání.V některých kostelích je Nejsvětější Svátost takřka zastrčena do špatně viditelné a nevyzdobené kaple.Praxe zrušení mřížek před presbytářem a kostelních lavic a klekátek,která věřící nutí,aby i během proměnování stáli nebo seděli,snižuje význam Eucharistie.Oltářní prostor se stal místem vzájemného setkávání a panuje tu tolik pohybu,že přestává být místem,kde pocitujeme ůžas nad Boží přítomností.Zavedení tanců,hudebních nástrojů,které mají málo společného s liturgií.Také kázání mají málo co společného s poselstvím Evangelia.To všecno znehodnocuje slavení mše svaté a dělá z ní choreografickou a teatrální podívanou,která není projevem víry."Že by opravdu nové jaro?Jsem mírně optimistický,nedělám si zas předem iluze.Bylo by to ještě před rokem možné?Mám chut to rozmnožit a poslat panu kardinálovi,zlínským salošům a dál.Kdyby toto řekl laik ještě nedávno,byl by označen jako lefebvrista,schizmatik,který neuznává reformu DVK,není v plném společenství.Jenže se jedná o někoho výše postaveného.
Ten rozhovor byl i ve Světle. Arc.Ranjith tam použil krásné italské slovo "ribelione" to se dá přeložit jako odboj, vzpoura nebo rebelie. Ty "prováděcí vyhlášky" jsou hrozné... Jenom doufám, že sv. otce nám Pán dlouho zachovati ráčí. |
|
Anonymní Anonymní
| Předmět: Re: Tridentská liturgie - ohlasy 03.01.08 21:22 | |
| |
|